Rancangan Tahunan Mata Pelajaran Pendidikan Seni Tahun 4
(Semester 1)
Minggu | Bidang | Hasil pembelajaran/ objektif | KB / Nilai murni | Catatan |
1 | Menggambar -pemandangan kampung | 1. Memerhati kedudukan objek. 2. Memerhati sambil melukis gambar. | Meyayangi alam sekitar | |
2 | Membuat corak dan rekaan – corak bunga/sayuran | 1. Melukis petak. 2. Memilih dan mengatur corak bunga. | beratur mengikut urutan、 kebersihan | |
3 | Membentuk dan membuat binaan - Model haiwan | 1. Melukis air muka haiwan 2. Membuat model haiwan. | kebersihan dan keindahan | |
4 | Mengenal kraf tradisional - anyaman | 1. Mengetahui menggunakan garisan. 2.Membuat anyaman. | beratur mengikut urutan、menyusun dengan kemas | |
5 | Menggambar - menghasilkan gambar secara lukisan ( Tahun Baru Cina) | 1. Mempelajari menggunakan warna. 2.Mengetahui hubungan antara seni dan alam sekitar. | mereka cipta、memupuk sikap mueid yang sistemetik danteliti | |
6 | Membuat corak dan rekaan - menghasilkan corak dengan huruf | 1.Mempelajari menggunakan bahan- bahan. 2. Mengetahui mereka hasilan seni. | menganalisa,bekerjasama | |
7 | Membentuk dan membuat binaan - pepatung | 1. Memerhati corak binatang. 2. Melipat manila kad dan melukis gambar secara ringkas. 3. Mengunting mengikut lipatan. | Mengumpul dan menganalisiskan ,kreativiti,kasih sayang | |
8 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - membuat tembikar | 1. Memerhati dan membincang. 2. Menyediakan plastisin untuk membuat model tembikar. 3. Melicinkan model tembikar dan menghiaskannya kemudian. | Berhati-hati dan kekemasan | |
9 | Melukis dan mengambar - picitan air | 1.Mengkaji bagaimana menghasilkan picitan air. 2. Melukis corak haiwan dan bunga. 3. Membuat lubang pada corak tersebut . 4. Menggosok gambar di atas contoh papan. | Menggabungjalinkan,kekemasan dan kerjasama | |
10 | Membuat corak dan rekaan - jahitan | 1. Memilih bahan jahitan. 2. Melukis lakaran corak. 3. Membina corak jahitan. | menggabung jalinkan, kreativiti dan mereka bentuk,berdikari , kesyukuran | |
11 | Membina bentuk dan menghasilkan objek - membuat origami bentuk rumah | 1. Memahami budaya negara melalui ukiran. 2. Melatih kemahiran pemerhatian Murid. | menggabung jalinkan,mereka cipta | |
12 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - rak | 1. Memerhatikan anyaman tiga Dimensi. 2. Memilih alat dan bahan anyaman. 3. Menganyam mengikuti langkah. | Menggabung jalinkan,kekemasan | |
13 | Melukis dan menggambar - siput dan rerama | 1. Membuat acuan. 2. Memahami cara menggunakan warna. | Mereka cipta,menggabung jalinkan,kekemasan | |
14 | Membuat corak dan rekaan - bunga-bungaan | 1. Memotong sayuran. 2. Memilih hirisan yang sesuai. | Mencungkil pandangan,kerjasama | |
15 | Mimbina model dan mereka bentuk - anyaman(beg hadiah) | 1. Menyedarkan keseimbangan membentuk binaan. 2. Menggunakan anyaman untuk membuat binaan. | Kreativiti danmereka bentuk,kekemasan | |
16 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - keris | 1. Membincang asal-usul keris. 2. Melukis lakaran keris. 3. Memgunakan kad bod untuk membuat keris. | Mengenali dan menghargai senjata tradisional | |
17 | Melukis dan menggambar - kad ucapan | 1. Meniup warna ke setiap sudut Kertas. 2. Membelajar menggunakan warna. | Mencungkil pandangan,saling menghormati | |
18 | Membuat corak dan rekaan - kertas hadiah | 1. Memastikan saiz span. 2. Memotong acuan papan dan campur baur warna. 3. Mencelup papan acuan papan ke dalam warna. 4. Mengunakan pelbagai cara untuk mencetak. | Kreativiti dan mereka bentuk,semangat bermasyarakat | |
19 | Membina model dan membentuk objek - bekas pensil | 1. Membelajar arca tiga dimensi. 2. Memerhati pelbagai ukuran objek. | Kreativiti dan mereka bentuk,memupuk kebersihan hasil kerja | |
20 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - ukiran timbul | 1. Memastikan pelbagai alat dan bahan. 2. Melukis gambar dan mengukir kemudian. 3. Menghiaskan ukiran. | Kreativiti dan mereka bentuk,memupuk kebersihan hasil kerja,berhati-hati semasa bekerja | |
21 | Melukis dan menggambar - alam khayalan | 1. Melukis lakaran objek. 2. Mengetahui hubungan antara seni dengan alam sekitar. 3. Membelajari menggunakan warna. | Menggabung jalinkan,kreativiti dan mereka bentuk, sikap berhati-hati dan kekemasan | |
Semester 2
Minggu | Bidang/aktiviti | Hasil pembelajaran/objektif | Kemahiran berfikir/nilai murni | Catatan |
1 | Melukis dan menggambar - keindahan alam | 1. Memerhatikan kedudukan objek. 2. Memerhati sambil melukis objek. | Mencungkil pandangan,menyayangi alam sekitar,cinta akan negara | |
2 | Membuat corak dan rekaan - corak susunan berselang | 1. Menghasilkan corak secara guntingan. 2. Menghasilkan corak dengan bentuk segi empat. | Beratur mengikut urutan,kekemasan | |
3 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - wayang kulit | 1. Membina wayang kulit dengan kadbod. 2. Mewarnakan wayang kulit dan melekatkan wayang kulit pada lidi. | Berbanding dan mengenali,menyusun mengikut urutan,kebersihan | |
4 | Melukis dan menggambar - rerama,buah-buahan | 1. Memilih kertas warna. 2. Menggosok-gosok berlainan kertas warna menjadi bijian. 3. Gunting dan lekat gambar. | Kreativiti dan mereka cipta,memupuk sikap murid yang sistematik dan teliti | |
5 | Membuat corak dan rekaan - kad hari jadi | 1. Memilih warna bermotif. 2. Tahu mereka kad. | Menganalisasi,kerjasama | |
6 | Membina model dan membentuk objek - bekas pensil | 1. Membuat bekas pensil daripada bahan kutipan. 2. Bahagikan kotak menjadi dua bahagian. 3. Hiaskan bekas pensil dengan reben dan kertas hadiah. | Mencungkil pandangan,teliti,kekemasan | |
7 | Melukis dan menggambar - katun kegemaran saya | 1. Melukis katun dengan cara mewarna. 2. Melukis latar belakang bercorak bunga atau haiwan. 3. Mewarna. | Menggabung jalinkan,teliti,kerjasama | |
8 | Membuat corak dan rekaan - corak campuran warna | 1. Menghasilkan corak secara guntingan dan mewarna. 2.Bercampur warna dengan 3 atau 4 warna cat air. 3. Lekatkan jalur pada kertas warna. | Menggabung jalinkan,mereka cipta,berdikari,bersyukur | |
9 | Membina model dan membentuk objek - barang perhiasan kepala | 1. Mengenalpasti pelbagai alat dan bahan. 2. Menganyam barang perhiasan kepala dengan kad manila. 3. Menghiasi hasilan anyaman. | Mereka cipta,memupuk keyakinan diri,sikap teliti senmasa menjalankan kerja | |
10 | Melukis dan menggambar - burung-burung | 1. Memerhatikan kedudukan objek. 2. Mengetahui cara menggunakan warna. | Kreativiti dan mereka cipta,menggabung jalinkan,kekemasan | |
11 | Membuat corak dan rekaan - kertas bercorak bunga | 1. Menghasilkan kertas bercorak dengan mengunting atau mewarna. 2. mewarnakan kertas dengan warna. 3. gunting dan lekatkan corak pada kertas yang mempunyai berbagai warna. | Mereka cipta,semangat bermasyarakat | |
12 | Melukis dan menggambar - hiasan bunga,alat permainan | 1. Menghasilkan gambar secara kolaj dengan kain. 2.Mengetahui kegunan pelbagai bahan. | Mengcungkil pandangan,saling menghormati | |
13 | Membuat corak dan rekaan - corak rentakan | 1. Menghasilkan corak rentakan. 2. Menghasilkan corak rentakan dengan pensil warna dan menggosok dengan kapas kemudian. | Menggabung jalinkan,mencungkil pandangan,kebersihan fizikal dan mental | |
14 | Membina model dan membentuk objek - pokok bertuah | 1. Membuat pokok bertuah dengan bahan kutipan. 2. Menggunting botol plastic menjadi bentuk jalur dan melipat kertas warna menjadi bintang kecil. 3. Melekatkan bintang kecil pada botol plastik. | Mengcungkil pandangan,kebersihan fizikal dan mental | |
15 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional -pinggan kertas | 1. Memilih warna bermotif. 2. Tahu menggunakan bahan kutipan untuk membuat binaan. | Mereka cipta,kitar semula | |
16 | Melukis dan menggambar - poster | 1.Mengenal budaya melalui seni. 2. Memilih cara untuk mengisikan ruangan. | Menggabung jalinkan,memupuk sikap teliti dan kebersihan semasa membuat kerja | |
17 | Membuat corak dan rekaan - kertas bungkusan | 1. Melukis garisan secara rawat dengan krayon. 2. Mewarnakan ruang dengan warna. 3. Menghasilkan corak . | Menggabung jalinkan,memupuk sikap sistematik dan teliti | |
18 | Membina model dan membentuk objek - hiasan dinding | 1. Memerhatikan ukuran objek. 2. Memahami pelbagai kemahiran Membina. | Mengumpul dan menganalisasi, kreativiti,kasih sayang | |
19 | Memperkenalkan kraf tangan tradisional - corak rhombus | 1. Memerhatikan arca 3D. 2. Memilit alat dan bahan menganyam. | Menggabung jalinkan,kekemasan | |
20 | Melukis dan menggambar - menggambar (kebakaran) | 1.Memahami hubungan unsur-unsur seni dengan alam sekitar. 2. Melatih kemahiran pemerhatian kanak-kanak. | | |
21 | Membuat corak dan rekaan - corak berulang | 1. Menghasilkan corak secara lipatan dan guntingan. 2.Menggunting corak dengan lipatan jalur. | Mencungkil pandangan,kerjasama | |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan