Rancangan Tahunan Matapelajaran Pendidikan Seni Visual Tahun 3
(Semester 1)
Mingguan | Bidang | Hasil Pembelajaran/ Objektif | KB/Nilai Murni | Catatan |
1 | (A)Menggambar <Watak komik yang paling saya gemari> | 1 Mengkaji pelbagai krafta- ngan ,bahan-bahandan teknik-teknik. 2 Memilih bahan-bahan dan teknik-teknik untuk rekaan kraftangan. | Imaginasi/Nilai murni. | |
2 | (B)Membuat corak dan rekaan(melipat dan menggunting) <Penanda buku> | 1 Mencipta bentuk-bentuk atau corak-corak benda hidup. 2 Melipat dan menggunting untuk menghasilkan motif rekaan. 3 Pameran. | Mencipta dan rekaan/Kerajinan serta berjimat- cermat | |
3 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Topi yang cantik> | 1 Melipat objek dengan kertas. 2 Menggunakan kertas- kertas warna. 3 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Memikir dan menyambung/Menyusun ikut urutan serta menghargai cbjek | |
4 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Mengenali Seni Batik> | 1 Mendapati dan mengguna- 2 Memahami tema flora dan fauna. 3 Menggunakan bahan- bahan asal untuk menghasil- | Memikir dan menyambung/Membina pandangan penelitian,kemas | |
5 | (A)Menggambar <Kulit telur yang cantik> | 1 Mengkaji pelbagai rekaan kraftangan,bahan-bahan dan teknik-teknik. 2 Memilih bahan-bahan dan teknik-teknik untuk rekaan kraftangan. 3 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Membina pandangan/Kemas, penelitian | |
6 | (B)Membuat corak dan rekaan <Membentuk corak den- gan tali> | 1 Menggenal warna asas, memilih warna untuk motif. 2 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan cara untuk menghasilkan motif. 3 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Mereka dan mencipta/ Kemas | |
7 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Bahan guyutan> | 1 Mengetahui kegunaan dan mengkaji hasil kutipan cbjek alam semulajadi. 2 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan kraftangan. 3 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan teknik untuk menghasilkan bahan hiasan. | Mencipta dan rekaan/Berjimat- cermat | |
8 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Membuat layang-layang dan wau> | 1 Membuat layang-layang atau wau dengan mengguna- 2 Menghasilkan layang- layang atau wau dengan menggunakan bahan-bahan asas. 3 Mengkaji tema,bentuk dan corak. | Mencipta dan rekaan/ Menghargai kraftangan tradisional | |
9 | (A)Menggambar <Burung> | 1 Mengkaji pelbagai rekaan kraftangan,bahan-bahan dan teknik-teknik. 2 Memilih bahan-bahan dan teknik-teknik untuk rekaan kraftangan. 3 Menghasilkan corak kra- yon dengan kreaktif. | Mereka dan mencipta/ Imaginasi,mencintai alam | |
10 | (B)Membuat corak dan rekaan <Corak berulang> | 1 Menggunakan bentuk dan bentuk semulajadi untuk dijadikan motif. 2 Membentuk corak untuk dijadikan motif. 3 Menyusun corak untuk dijadikan motif. 4 Pameran. | Membina pandangan/Kemas | |
11 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Bunga matahari> | 1 Membuat bunga matahari dengan menggunakan teknik memotong dan menampal. 2 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan bunga matahari. 3 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Memikir dan men- yumbung/Mencintai alam | |
12 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Bahan hiasan gantung> | 1 Mengkaji menggunakan bahan gantian untuk menghasilkan kraftangan tradisional. 2 Menggunakan bahan- bahan asal untuk menghasil- 3 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Membina pandangan/ Berdikari | |
13 | (A) Menggambar (meng- ecap) <Kupu-kupu yang menarik> | 1 Memilih bahan-bahan dan teknik-teknik untuk rekaan kraftangan. 2 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. | Mereka dan mencipta/ Imaginasi | |
14 | (B) Membuat corak dan rekaan(mengecap) <Hadiah> | 1 Menggenal warna asas, memilih warna untuk motif. 2 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan cara untuk menghasilkan motif. | Membina pandangan/ Berkerjasama,kemas | |
15 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Kucing yang comel> | 1 Mengetahui kegunaan dan mengkaji hasil kutipan cbjek alam semulajadi. 2 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan kraftangan. 3 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan teknik untuk menghasilkan bahan hiasan. | Mereka dan mencipta/ Mencintai alam semulajadi | |
16 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Menganyam> | 1 Membuat layang-layang atau wau dengan mengguna- 2 Menguasai kemahiran jasmani,emosi,rohani dan intelek. 3 Membuat folio PSV | Menyusun mengikut urutan/Kemas | |
17 | (A)Menggambar <Membuat kad Hari Ibu> | 1 Mengkaji pelbagai rekaan kraftangan,bahan-bahan dan teknik-teknik. 2 Memilih bahan-bahan dan teknik-teknik untuk rekaan kraftangan. 3 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan kraftangan. | Mereka dan mencipta/ Memikir dan men- yambung saling meng- hormati | |
18 | (B)Membuat corak dan rekaan <Itik yang comel> | 1 Menghasilkan corak itik. 2 Menyusun bentuk-bentuk supaya mengjadi corak itik. 3 Membuat pelbagai bentuk untuk menghasilkan buku memo yang bercorak | Memikir dan men- Yambung/Menyayangi haiwan | |
19 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Pasu bunga> | 1 Mengetahui kegunaan dan mengkaji hasil kutipan objek alam semulajadi. 2 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan kraftangan. 3 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan teknik untuk menghasilkan barang hiasan. | Mereka dan mencipta/ Mencintai alam semulajadi | |
20 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Rantai leher> | 1 Mengkaji menggunakan bahan gantian untuk menghasilkan kraftangan tradisional. 2 Menguasai kemahiran jasmani,emosi,rohani dan intelek. 3 Mengkaji tema,bentuk dan motif yang mudah untuk menghasilkan kraftangan. | Mereka dan mencipta/ Melindungi kraftangan tradisional | |
21 | (A)Menggambar <Logo> | 1 Memilih dan menggunakan alat-alat, bahan-bahan serta teknik-teknik yang sesuai untuk menghasilkan logo. | Mereka dan mencipta/ Melindungi dan men- cintai kraftangan tradisional | |
Semester 2
Mingguan | Aktiviti dan Bidang | Kemahiran-kemahiran | KBKK/Nilai Moral | Catatan |
1 | (B)Membuat corak dan rekaan <Kad hari jadi> | 1 Mengenal warna asas, memilih warna untuk motif. 2 Menggunakan pelbagai alat,bahan dan cara untuk menghasilkan motif. | Membina pandangan/Kemas | |
2 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Model rumah> | 1 Memahami dan mendapati kegunaan bahan-bahan kutipan alam semulajadi. | Mengumpul dan membeza /Mencinta alam semulajadi | |
3 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Pinggan kertas> | 1 Mendapati dan meng- gunakan bahan gantian untuk menghasilkan kraf- tangan tradisional. | Mengumpul dan membeza /Mencinta alam semulajadi | |
4 | (A)Menggambar <Rumah saya> | 1 Mengalami proses kajian menggunakan bahan-bahan untuk menggambar. | Membina pandangan/ Mencinta alam semulajadi | |
5 | (B)Membuat corak dan rekaan(surihan) <Kertas pembalut hadiah-guli-guli> | 1 Mengatur tema untuk menghasilkan kerja. | Memikir dan menyambung/Teliti | |
6 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Topi yang cantik> | 1 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan model dan kraftangan. | Imaginasi/Nilai-nilai murni. | |
7 | (D)Mengenal Kraf Tradisional <Menyanyam> | 1 Menguasai kemahiran- kemahiran dan impak-impak kerja yang berperingkat. | Membanding dan membeza/Kemas | |
8 | (A)Menggambar < | 1 Memilih dan menggunakan alat-alat, bahan-bahan serta teknik-teknik yang sesuai untuk menghasilkan logo. | Membina pandangan/ Mencintai negara | |
9 | (B)Membuat corak dan rekaan(celupan) <Kertas pembalut hadiah -bendi> | 1 Memastikan tema melalui proses kajian,daya kreatif dengan menggunakan alat- alat,bahan-bahan dan teknik untuk menghasilkan kerja PSV. | Mereka dan mencipta/ Kemas | |
10 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan(asse- mblaj) <Membuat kapal dengan bahan terbuang> | 1 Memahami dan mendapati kegunaan bahan-bahan kutipan alam semulajadi. | Memikir dan meny- ambung/Menghargai objek | |
11 | (D)Mengenal Kraf Tradisional(seni manik) <Membuat rantai tangan> | 1 Mendapati tema dan motif yang mudah untuk menghasilkan kraftangan tradisional. | Membina pandangan/ Berdikari | |
12 | (A)Menggambar <Buah-buahan tempatan> | 1 Memilih dan menggunakan alat-alat, bahan-bahan serta teknik-teknik yang sesuai untuk menghasilkan sesuatu gambar. | Membina pandangan/ Mencintai Negara | |
13 | (B)Membuat corak dan rekaan <Pengalas meja> | 1 Mengenali dan meng- gunakan warna asas untuk menghasilkan motif. | Memikir dan men- yumbung/Mencintai alam semulajadi | |
14 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Membuat kereta dengan bahan terbuang> | 1 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. 2 Menggunakan bahan- bahan terbuang. 3 Memelihara daya kreatif murid. | Mereka dan mencipta/ Mencintai alam semulajadi | |
15 | (D)Mengenal Kraf Tradisional(seni manik) <Cucuk manik> | 1 Mendapati tema dan motif yang mudah untuk menghasilkan kraftangan tradisional. 2 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan kraftangan. | Mereka dan mencipta/ Mencintai dan melindungi kraf tradisional | |
16 | (A)Menggambar <Hari Kanak-kanak> | 1 Memilih dan menggunakan alat-alat, bahan-bahan serta teknik-teknik yang sesuai untuk menghasilkan sesuatu gambar. | Imaginasi/Nilai-nilai murni. | |
17 | (B)Membuat corak dan rekaan <Membuat bunga dengan suyur-sayuran> | 1 Mengatur tema untuk menghasilkan kerja. 2 Memerhati dan meng- etahui perbezaan antara objek. | Mengumpul dan membeza /Teliti | |
18 | (C)Membentuk dan Membuat Binaan <Baling-baling angin> | 1 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. 2 Menggunakan kertas warna untuk menggunting corak. | Mereka dan mencipta/ Kemas | |
19 | (D)Mengenal Kraf Tradisional(demonstrasi) <Tembaga-binatang> | 1 Mengumpul hasil untuk hiasan. 2 Menguasai kemahiran- kemahiran dan impak-impak kerja yang berperingkat. | Memikir dan men- yumbung/Kemas | |
20 | (A)Menggambar <Menggunting dan menampal-pemandangan> | 1 Memberi komen kepada kawan dan diri sendiri tentang hasil kerja. 2 Menghasilkan bahan dengan kreatif. | Membina pandangan/ Mencinta dan melin- dungi alam | |
21 | (B)Membuat corak dan rekaan <Penanda buku/meng- hasilkan gambar dengan tali> | 1 Menggunakan pelbagai bahan dan teknik untuk menghasilkan model dan kraftangan. 2 Menggunakan pelbagai alat bahan menghasikan kerja. | Mereka dan mencipta/ Nilai-nilai murni | |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan