Rancangan Tahunan Mata Pelajaran Pendidikan Seni Tahun 5
(Semester 1)
Minggu | Bidang | Hasil Pembelajaran/ Objektif | KB/ Nilai Murni | Catatan |
1 | Menggambar - objek | 1. Memerhati objek di sekeliling yang berwarna-warni 2. Melukis gambar objek 3. Membuat gambar dengan menggunakan warna poster | Membanding dan membeza, Memberi pendapat/ Kebersihan | |
2 | Membuat corak dan rekaan -semut | 1. menggunakan cap tangan untuk menghasilkan corak. 2.menghasilkan corak pada kertas lukisan. | Menghubungkait Mengikut urutan / hati yang suci | |
3 | Membentuk dan membuat binaan -sotong | 1.mencipta barang dengan menggunakan bahan buangan. 2.menghasilkan bahan hiasan yang menarik. | Menghubungkait/ Cinta akan alam sekitar | |
4 | Mengenal kraf tradisional -alat hiasan dinding | 1.memahami tema dan bahan kraf tangan. 2. menghasilkan kraf tangan yang ringkas. | Menghubungkait,Membandingkan/ Kebersihan | |
5 | Menggambar -melukis mengikut lirik lagu | 1.melukis mengikut lirik lagu 2.menggunakan catan hasilkan corak. | Menerangkan, Menghubungkait/ hati yang suci | |
6 | Membuat corak dan rekaan -Corak fail | 1.melukis Lakaran 2.menyusun corak 3.membuat gambar secara catan dan menghasilkan fail. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
7 | Membentuk dan membuat binaan -hadiah Hari Ibu | 1. melukis lakaran 2.menyusun dan melekat beras. 3.mewarnakan corak dengan warna yang muda. | Reka dan cipta, Membandingkan/ Menghayati makanan | |
8 | Mengenal kraf tradisional -alat hiasan | 1.membuat corak pelangi 2.memperkenalkan teknik mewarna yang sesuai. | Membuat perbandingan dan mengenal pasti, Memberi pandangan / kerjasama | |
9 | Menggambar -wajah muka | 1.memilih sejenis wajah muka. 2.mewarnakan gambar dan menulis perangkap pendek. | Menghubungkait/ hati yang suci | |
10 | Membuat corak dan rekaan -corak | 1.memahami lilin boleh menghasilkan corak. 2.menghasilkan gambar dengan menggunakan lilin. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
11 | Membentuk dan membuat binaan -patung jepun | 1.memahami patung kertas boleh diperbuat dengan kertas dan teknik melekat. 2.menghasilkan patung dengan menggunakan teknik melekat. | Reka dan cipta/ Memupuk sikap prihatin serta sikap yang teliti dan tersusun. | |
12 | Mengenal kraf tradisional -pelapis cawan | 1.memerhati pelbagai jenis alat hiasan bead. 2.melukis corak alat hiasan dan menghasilkan alat hiasan. | Reka dan cipta, Menghubungkait/ Memupuk sikap prihatin serta sikap yang teliti dan tersusun. | |
13 | Menggambar -corak (sarung sofa) | 1. Melukis gambar dan mengukir kemudian. 2. Menghiaskan ukiran. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
14 | Membuat corak dan rekaan -pemandangan kampung | 1.menggunting pelbagai jenis bentuk. 2.melekatkan gambar dengan mengikut urutan. | Memberi pendapat / kerja yang teliti dan kemas | |
15 | Membentuk dan membuat binaan -topeng | 1.menghasilkan topeng dengan menggunakan kotak tisu atau kadboard. 2.membentangkan hasil. | Reka dan cipta/ | |
16 | Mengenal kraf tradisional -bakul alat tulis | 1.menyediakan bahan dan alat membuat bakul. 2.membuat anyaman. | Menghubungkait/ kerja yang teliti | |
17 | Menggambar - Poster (Anti dadah) | 1.ulangkan teknik lukisan. 2.teknik pengisian gambar secara catan digunakan. | Memberi pendapat, Reka dan cipta/ hati yang suci, cinta akan negara | |
18 | Membuat corak dan rekaan -rekaan rangkai | 1.melukis corak pada kadboard 2. hasilkan karya secara catan untuk bezakan bentuk. | - Membuat perbandingan dan mengenal pasti / kerja yang teliti dan kemas | |
19 | Membentuk dan membuat binaan -‘pensel holder’ | 1.menyusun bahan buangan. 2.melekatkan bahan buangan pada kadboard dengan menggunakan glu. | Membuat perbandingan dan mengenal pasti, menyusun mengikut urutan / kitar semula | |
20 | Mengenal kraf tradisional -batik | 1.melukis corak bunga dengan menggunakan computer dan catan. 2.mengikut tajuk dan kesesuaian hasilkan batik. | Reka dan cipta/ menghargai kraf tangan tradisional | |
21 | Menggambar - pemandangan di dalam laut | 1.menghasilkan corak dengan menggunakan bahan semula jadi dan bahan buatan. 2. mencetak corak semula jadi secara berulang. | Mengumpul maklumat/ cintai alam sekitar |
Semester Dua
Minggu | Bidang | Hasil Pembelajaran/ Objektif | KB/ Nilai Murni | Catatan |
1 | Menggambar - buah-buahan | 1. Melukis gambar 2. Membuat gambar secara catan | Membandingkan dan mengenali/ kebersihan | |
2 | Membuat corak dan rekaan -cap | 1.menggunakan cap untuk menghasilkan corak. 2.menghasilkan corak pada kertas lukisan. | Menghubungkait/ hati yang suci | |
3 | Membentuk dan membuat binaan -beg hadiah | 1.menggunakan media reka dan cipta isu asas untuk hasilkan lukisan. 2.menghasilkan beg hadiah. | Reka dan cipta/ kemas dan bersistem | |
4 | Mengenal kraf tradisional -anyaman | 1.memilih alat dan bahan anyaman. 2.mengikut langkah,menghasilkan anyaman. | Membandingkan/ kemas | |
5 | Menggambar -spray corak | 1.menggunakan cara spray hasilkan corak. 2.menggunakan catan hasilkan corak. | Menerangkan/ hati yang suci | |
6 | Membuat corak dan rekaan -Corak tanpa tema | 1.menggunakan poster hasilkan corak. 2.membuat gambar secara catan pada petak corak. | Menghubungkait/ kemas | |
7 | Membentuk dan membuat binaan -topeng dua muka | 1.menggunakan manila kad hasilkan topeng. 2.mewarnakan corak dengan warna yang muda. | Reka dan cipta/ kitar semula | |
8 | Mengenal kraf tradisional -keris | 1.drafkan lukisan keris. 2.menggunakan manila kad hasilkan keris. 3.menghias dan mewarnakan. | Menghubungkait/ kerja yang teliti | |
9 | Menggambar -pemandangan indah | 1.mencari maklumat tentang konsep berkait tema. 2.menghasilkan gambar secara crayon dan catan. | Menghubungkait/ hati yang suci | |
10 | Membuat corak dan rekaan -buih | 1.menggunakan serbuk cucian reka corak buih 2.masukkan warna ke dalam buih. 3.melekatkan buih dengan kertas lukisan. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
11 | Membentuk dan membuat binaan - kad tahniah | 1.susunkan kerang atau bunga kering di atas kad. 2.gunakan gam menghiaskan kad tahniah. | Susun mengikut urutan/ kitar semula | |
12 | Mengenal kraf tradisional -kraftangan | 1.gunakan benang bulu kambing biri-biri jadikan kraftangan. 2.menghasilkan anyaman menggunakan benang bulu kambing biri-biri. | Menghubungkait/ sikap prihatin | |
13 | Menggambar -gunting dan tampal | 1.guntingkan corak atau gambar pada kertas warna. 2.dua keping warna kertas ditampalkan pada kertas lukisan sebagai latarbelakang. 3.guntingkan kertas warna dan jadikan sebuah lukisan. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
14 | Membuat corak dan rekaan -corak campuran | 1.menghasilkan cetakan lilin pada kertas lukisan. 2.gunakan crayon hasilkan corak pusingan secara catan. | Reka dan cipta/ kerja yang teliti | |
15 | Membentuk dan membuat binaan -hiasan dinding | 1.guntingkan dua lubang frame pada kadboard. 2.menghasilkan hiasan dinding secara catan. | Reka dan cipta/ bekerjasama | |
16 | Mengenal kraf tradisional -ukiran sabun | 1.menerangkan tajuk dan karya peroleh. 2.mengumpul dan merekod maklumat serta pengalaman supaya sempurnakan karya. | Mengumpul maklumat/ sikap teliti | |
17 | Menggambar -pemandangan di tepi kolam | 1.ulangkan teknik lukisan. 2.teknik pengisian gambar secara catan digunakan. | Reka dan cipta/ hati yang suci | |
18 | Membuat corak dan rekaan -pelbagai bentuk 2D | 1.gunakan perisian komputer hasilkan basic corak. 2. hasilkan karya secara catan untuk bezakan bentuk. | -menghubungkait/ rapi | |
19 | Membentuk dan membuat binaan -Rumah atap | 1.diterangkan bangunan di sekeliling kita dengan mengetahui kegunaannya. 2.menggunakan bahan lidi,struktur dan dan teknik hiaskan bangunan. | Mengumpul maklumat/ kitar semula | |
20 | Mengenal kraf tradisional -raantai bunga | 1.gunakan teknik ikatan menghasilkan rantai. 2.mengikut tajuk dan kesesuaian hasilkan rantai. | Reka dan cipta/ menghargai tradisional kraftangan | |
21 | Menggambar -senyuman manis | 1.mengumpul gambar wajah senyuman dari majalah atau suratkhabar. 2.guntingkan dan lekatkan pada kertas lukisan. 3.menyusunkan senyuman-senyuman yang dicari dengan sistematik. | Mengumpul maklumat/ mencintai alam sekitar |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan